Den neuroaffektive analyse med certificering og fra analyse til intervention
KR. 14.996,-
Arrangement afholdt
Inkluderet
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.
Kursusdatoer
1. modul: 26. -27. februar 2024
2. modul: 2. april 2024
3. modul: 6. maj 2024
Se kursusbeskrivelse her
Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstbrev med praktisk information.
Certificeringsbevis udstedes, når et antal certificeringsfilm er scoret inden for de accepterede værdier i løbet af en tre måneders certificeringsperiode.
Vigtig info
– Bemærk, at der er mødepligt på modul 1 + 2.
– Det er en fordel at medbringe en computer/tablet.
På dette kursus bliver du oplært i den neuroaffektive analyse og får adgang til det webbaserede program. Formålet med analysen er at kortlægge børns, unges og/eller voksnes nærmeste følelsesmæssige udviklingszone og bruge den til tilrettelæggelse af pædagogiske eller psykoterapeutiske interventioner med sigte på traumeheling og/eller støtte af personlighedsudvikling.
Om den neuroaffektive analyse
Ingen interventionsmetoder virker for alle, men stort set alle interventionsmetoder virker for nogen!
Ligesom kognitiv læring kan også følelsesmæssig læring kun ske i nærmeste udviklingszone, og det er derfor ikke nok at vide, hvad et menneske har brug for at lære for at udvikle sin personlighed; man må også vide, hvad personen lige nu er i stand til at lære.
En præcis og målrettet indsats kræver derfor vedudviklede vurderingsmetoder til at pege på den mest hensigtsmæssige intervention.
Den neuroaffektive analyse baserer sig på en vurdering af tre mentale organiseringsniveauer:
- Det autonome niveau for sansning, energiregulering og synkronisering.
- Det limbiske niveau for følelsesmæssig afstemning og interaktionskompetencer.
- Det præfrontale niveau for viljesstyring og mentalisering.
Analysen består af 15 udsagn, der danner grundlag for en vurdering af en persons generelle følelsesmæssige funktionsniveau og nærmeste følelsesmæssige udviklingszone.
Ud fra analysen bliver barnets, den unges eller voksnes sårbarheder og ressourcer tydeliggjort, og det bliver muligt at udvikle mere præcise interventioner.
Analysen kan give et dybere indblik i, hvordan en person fungerer på det enkelte niveau, men kan også give en forståelse af, hvordan de tre niveauer forholder sig til hinanden.
Formålet med analysen er at udarbejde en optimal interventionsplan til fx pædagogiske interventioner eller psykoterapi/familieterapi. Det er desuden muligt at foretage effektmåling af interventionen.
Om kurset
Dette 4-dages oplæringskursus giver en indføring i brugen af den webbaserede neuroaffektive analysemodel, som kan støtte fagpersoner i at præcisere det følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale funktionsniveau hos både børn, unge og voksne.
Oplæringskurset er opdelt i tre moduler og en certificeringsperiode.
Modul 1 består af to dages undervisning.
På første modul får du adgang til den webbaserede neuroaffektive analyse og til træningsfilm. Du undervises i at foretage analysen på dig selv og på en case, ved at vi gennemgår analysens 15 udsagn og scoringsskala. Du trænes derudover i at anvende analysen ud fra træningsfilm.
Modul 2 består af én dags undervisning og ligger ca. en måned efter modul 1.
Det forventes, at du i den mellemliggende periode har analyseret både egne cases og de webbaserede træningsfilm. På kursusdagen arbejdes der med spørgsmål om egne cases og træningsfilm.
Du forberedes til certificeringsprocessen og får efter kursusdagen adgang til fire certificeringsfilm à ca. 20-25 minutters varighed.
Herefter har du tre måneder til at score certificeringsfilmene. Når alle film i løbet af denne periode samlet er scoret min. 70 % korrekt og inden for et defineret interval, modtager du et certifikat.
Modul 3 består af en dags undervisning og ligger inden for certificeringsperioden.
Denne dag har fokus på, hvordan man går fra analyse til intervention. Her vil vi gennemgå resultaterne fra flere analyser og tilrettelægge interventionsplaner, og du vil blive præsenteret for forskellige konkrete interventioner til de tre niveauer. Vi vil også her gennemgå interviewteknik til at indhente oplysninger fra andre informanter og vise, hvordan analysen kan anvendes til effektmåling med udgangspunkt i justering af interventionsplanen. På basis af filmklip og samspil og egne analyser vil vi i fællesskab udvikle forslag til intervention. Alt afhængigt af deltagernes faglige fokusområder vil vi fokusere på intervention til børn, unge, voksne, udviklingshæmmede og/eller familieinteraktion.
Kurset sætter særlig fokus på
UNDERVISNINGSFORM
MÅLGRUPPE
Undervisere
Undervisningsmateriale
Brug rabatkoden DOCENTEN20 og få 20% rabat og fri fragt når du køber dine bøger på hansreitzel.dk