Interventionsmetoder | Familie - Forældre

Den triangulerede samtale med børn og forældre gennem neuroaffektiv regulering

Dato: 15/09/2022
Adresse: Comwell Holte, Kongevejen 495A, 2840 Holte
Tidspunkt: Begge kursusdage kl. 9.00 – 16.00 - Morgenmad fra kl. 08.30

KR. 6.900,-

Pr. deltager ekskl. moms

Arrangement afholdt

Comwell Holte, Kongevejen 495A, 2840 Holte
15/09/2022
Begge kursusdage kl. 9.00 – 16.00 - Morgenmad fra kl. 08.30

Ved tilmelding accepterer du samtidigt vores handelsbetingelser og vilkår, som du kan finde her

INKLUDERET:
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.

Kursusdage

  • 15. september 2022
  • 16. september 2022

Kom med til to unikke dage med to af Skandinaviens største kompetencer indenfor børn og unges udvikling. Susan Hart og Haldor Øvreeide vil sammen udfolde den triangulerede samtale ud fra en neuroaffektiv udvilingspsykologisk forståelsesramme.

 

Den triangulerede samtale med børn og forældre gennem neuroaffektiv regulering

Den norske psykolog Haldor Øvreeide er kendt i Danmark for at holde kurser omkring triangulerede samtaler med forældre og børn. Ved dette forstår han, at det er samtalelederens opgave at se og bekræfte både den psykiske smerte og kompetencen, som personerne i relationen udtrykker. Det er også samtalelederens opgave at gøre barnets behov og kompetencen synlig for forælderen, og støtte mere tilpassede reaktioner.

Børn har behov for et trygt sted, hvor de kan møde anerkendelse, forståelse, få alderstilpasset information og hjælp til at fortolke sine erfaringer og sammenhænge. I den triangulerede samtale sker dette gennem en synkroniseret kontakt, hvor en samtaleleder tager ansvaret for at møde barnet, det hvor det er, men samtidig støtter forælderen i at mentalisere og informere barnet.

Målet med den triangulerede samtale er at forældre og barn sammen kan støttes i at åbne op for svære emner igennem en synkroniseret, nærværende kontakt. Hensigten er, at man som samtaleleder bidrager med mentaliserende kommentarer, hvor det først og fremmest er vigtigt at hjælpe forældrene med at forstå deres barns egenskaber og udviklingsbehov.

For at få dette til at ske er samtalelederens evne til at være nærværende, anerkendende og guidende vigtig – både overfor forældrene og barnet. Den triangulerte metode tilbyder en udviklingsbaseret ’mødeplads’ for forældre og børn. Metoden kan være til nytte for både forebyggende og bearbejdende formål.

 

Kursets indhold

På disse to kursusdage vil Haldor Øvreeide og Susan vise, hvordan man gennem triangulerede samtaler kan hjælpe børn og forældre med at dele og regulere svære følelser og/eller dele glædesfyldte oplevelser. Dette er en måde til at styrke forældre-barn relationen og følelsen af gruppetilhørsforhold.

Kurset sætter særlig fokus på

  • Få en indsigt i anvendelsen af triangulerede samtaler med børn og forældre
  • Få indsigt og kendskab til hvad det kræver at kunne indgå i en triangulerende proces
  • Træning i at analysere samspil med udgangspunkt i de fem dimensioner
  • Få en demonstration af hvordan den helende proces i de triangulerede samtaler består af: Synkronisering og mødeøjeblikke, følelsesmæssig afstemning gennem markeret spejling og mentalisering gennem meningsfyldte narrativer af, hvad der foregår.
UNDERVISNINGSFORM
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip og fælles refleksion. Deltagelse på dette kursus forudsætter villighed til og en åbenhed overfor at reflektere over egen praksis.
MÅLGRUPPE
Kursusdagene henvender sig til alle steder, hvor man arbejder med forældresamarbejde og relationen mellem barn og forældre.

Undervisere

Haldor Øvreeide

Haldor Øvieeide er specialist i klinisk psykologi og har i mere end 25 år arbejdet med børne- og familiesager både inden for PPR-området, på specialskole og som chefpsykolog i børne- og ungdomspsykiatrien. Han har bl.a. været chefpsykolog på en børne- og ungdomspsykiatrisk afdeling. I dag ejer og driver han Institut for Familie og Relationsudvikling. Haldor Øvreeide er fagbogsforfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. ”At tale med børn – Metodiske samtaler med børn i vanskelige livsituationer” (2009) og ”Utviklingsstøtte – Foreldrefokusert arbeid med barn” (2011). Han har desuden været medredaktør af Barn og unge i psykoterapi (2016)

Susan Hart

Cand. Psych. PhD

Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.

Kommende arrangementer