Folkeskolen – og inklusionsopgaven

KR. 2.496,-
Ved tilmelding accepterer du samtidigt vores handelsbetingelser & vilkår, som du kan finde her.
INKLUDERET:
Prisen inkluderer morgenmad, kaffe og te, frokost og eftermiddagskaffe og kage.
Se kursusbeskrivelse her
Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstbrev med praktisk information.
Baggrund og dagens indhold
I dag er mange skoler presset i forhold til inklusion og økonomi, og der er bred enighed om, at folkeskolen trænger til et gevaldigt løft for at styrke trivslen i skolen, men det er svært at orientere sig og finde ud af, hvad der kan gøres. Mange skoler er økonomisk presset, da de bl.a. bærer det økonomiske ansvar for distriktets elever, der går i specialtilbud, heriblandt på special- og behandlingsskoler. Der er en økonomisk og menneskelig gevinst, hvis man som skoleledelse har blik for at inkludere det stigende antal elever med specialbehov i almenmiljøet. For at kunne lykkes kræver det en ledelse, der kan skabe rammer og retning for skolens pædagogiske udviklingsarbejde. Ydermere skal der iværksættes en målrettet opkvalificering af den tværfaglige medarbejdergruppe med henblik på at kunne arbejde med såvel almenområdet som elever med særlige behov. Dette for at kunne skabe trivsel og deltagelsesmuligheder for alle elever i folkeskolen.
Men hvordan gøres det med succes og ordentlighed?
Docenten har bedt skoleleder Brian Venneberg og psykologfaglig leder Christiane Stokholm fra Nordskolen i Roskilde om at præsentere, hvordan de har arbejdet med at ændre deres skoles store underskud til en sundere økonomi, og samtidig bevaret et stærkt og fagligt fokus på barnets behov og udviklingsmuligheder. De har implementeret en organisationsstruktur, som har støttet medarbejderne til en endnu højere grad af pædagogisk og didaktisk formåen, bl.a. ved at vælge et fælles teoretisk afsæt og et fælles sprog, som har fokus på udvikling af fællesskab og trivsel.
På dagen vil de vise, hvordan de har arbejdet struktureret med at implementere neuroaffektiv udviklingspsykologi, og hvordan det har faciliteret en positiv transformation af skolen. De vil bl.a. dele deres praksiserfaringer og deres bud på udviklende strukturer i skolens organisation, den pædagogiske implementering og opkvalificering af medarbejdere og ledelse samt den afgørende ledelsesopgave.
Desuden vil de komme ind på, hvorledes arbejdet har været forandringsskabende for medarbejdere og elever.
Udbytte af dagen
Som deltager får du:
- Indblik i hvorledes neuroaffektiv udviklingspsykologi kan bidrage til inklusionsopgaven.
- Viden om hvordan man kan kvalificere sin organisation i psykologisk teori og implementering af denne.
- Inspiration til at skabe udviklende strukturer i skolens organisation med henblik på at øge sammenhængskraften samt elevernes trivsel og deltagelsesmuligheder.
- Forståelse for ledelsens afgørende rolle i forhold at lykkes med kerneopgaven og inklusion.
- Kendskab til folkeskolens økonomiske dilemma i forhold til inklusionsopgaven.